Woensdag 18 januari gaf Van Staveren het startsein voor
het jubileumjaar. Die dag is het exact 70 jaar geleden dat Nicolaas
van Staveren zich vestigde als ondernemer. Nu 70 jaar later is
Jitha van Staveren de derde generatie die aan het roer staat. Haar
vader, Nico van Staveren, is de afgelopen 45 jaar
directeur-eigenaar geweest.
Tijdens een symposium in Theater 't Voorhuys werd op een
inspirerende wijze terug en vooral vooruit gekeken. Jitha van
Staveren vertelde over haar visie op de toekomst van de branche. En
deelde haar ambities om hetgeen haar opa en vader hebben gedaan in
de Noordoostpolder, Flevoland door te trekken naar de rest van
Noordoost Nederland.
Inspirerend symposium
'Raak geïnspireerd', dat was het belangrijkste thema van de
avond. De opening werd verzorgd door turnster Céline van Gerner met
een prachtige uitvoering. Van Staveren steunde haar in de
voorbereiding op de afgelopen Olympische Spelen. Nico van Staveren
keek vervolgens terug op het rijke verleden van de
brandstofleverancier. Hij vertelde hoe zijn vader en moeder
pionierden en hoe hij zelf volop kansen kreeg en deze ook benutte.
"Het ondernemen zit in onze genen", vindt Nico. Hij is trots en
dankbaar. In een korte documentaire krijgt het publiek een inkijk
in de geschiedenis van het bedrijf.
€ 7.000,- voor het Ronald McDonald Huis
In plaats van een cadeau werden genodigden gevraagd een bedrag
over te maken aan de Alberta van Staveren stichting. Vanuit deze
stichting is een cheque van maar liefst € 7.000,-. overhandigd aan
Lianne Booijink van het Ronald McDonald huis Zwolle. Die aangedaan
verrast was en vereerd dat juist het Ronald McDonald huis werd
gekozen als goede doel. Het bedrag wordt o.a. besteed aan een
nieuwe keuken voor het huis. In het Ronald McDonald Huis Zwolle
logeren ouders, broertjes en zusjes van kinderen die zijn opgenomen
in de Isala klinieken. Het Ronald McDonald Huis is een plek om tot
rust te komen en steun te vinden bij andere ouders en
vrijwilligers.
Gastsprekers
Dagvoorzitter Marijke Roskam kondigde gastspreker Anna van
Puijenbroek aan. Zij is de vijfde generatie Van Puijenbroek, en
ziet haar bedrijf als "een 150 jaar oude startup". Zij geeft vanuit
dat perspectief invulling aan de toekomstvisie van het bedrijf en
haar rol als commercieel directeur Van Puijenbroek Textiel. Spreker
Jelmer van der Meulen, partner van het bedrijf Synergie, leert het
publiek dat organisaties eigenlijk niets anders zijn dan de groepen
van mensen die samen iets willen bereiken. Gedeelde ambitie,
herkenbare waarden en relevante impact brengen mensen in beweging.
Hij gebruikt hiervoor onder andere het verhaal van Tony's
Chocolonely met haar strijd voor 100% slaafvrije chocolade.
Fotografie: Evelien fotografie