fbpx
HomeTerreinbeheerder Jan Horstra enthousiast over HVO100

Klantverhaal

Terreinbeheerder Jan Horstra enthousiast over HVO100

Jan is 40 jaar werkzaam in de natuur als terreinbeheerder. “Mijn werk bestaat uit alle voorkomende werkzaamheden, van het bosmaaien tot het blessen van bomen”, vertelt Jan enthousiast. Hij begon ooit bij de Rijksdienst IJsselmeerpolders en later Het Flevo-landschap. Het Flevo-landschap maakt zich sterk voor de natuur en het landschap in Flevoland en wil de natuur toegankelijk houden. Als inkoper van machines en brandstof viel Jan zo’n drie jaar geleden een artikel op van Rijkswaterstaat. “Zij gingen hun aannemers verplichten om HVO als brandstof te gebruiken. Zo ben ik er ook mee in aanraking gekomen. Wij wilden juist zelf ‘vergroenen’, dus dit leek mij een prima oplossing”, zegt Jan.

Bijna alle auto’s en machines rijden inmiddels naar volle tevredenheid op HVO100. “Ieder jaar ontvang ik van Van Staveren een getuigschrift met de totale HVO-afname en de gerealiseerde CO₂-reductie. Dit publiceren wij intern. Daarmee creëer je ook weer extra draagvlak. En als we met de bosmaaier in de weer zijn en een wandelaar vraagt: ‘Is dit wel milieuvriendelijk?’, dan hebben we nu een duidelijk en sterk verhaal over de meest milieuvriendelijke brandstof.”

 

Wat is het verschil tussen HVO100 en HVO20?

Transitiebrandstof

Jan ziet HVO100 als transitiebrandstof: “De komende jaren zullen de meeste trekkers en machines bij ons op diesel blijven werken. We hebben onlangs één machine vervangen voor een elektrische uitvoering. We hebben goed gekeken naar het vermogen van het accupakket en zullen echt nog moeten wennen aan het vaker laden. Maar elektrische trekkers en 4×4-terreinwagens zie ik niet gebeuren. Het extra gewicht en de beperkte werkuren van elektrische voertuigen zijn een onoverkomelijke beperking. Ik geloof voor het zwaardere materieel eerder in waterstof.” De stroom die Jan gebruikt voor de elektrische machines wordt opgewekt uit de eigen zonnepanelen op de daken van de panden/schuren van Het Flevo-landschap. “Zelfvoorzienend zijn is geen doel bij ons, maar wel een goede ontwikkeling”, besluit Jan.

De voor- en nadelen van HVO diesel

HVO100 is in tegenstelling tot fossiele diesel, niet gemaakt van aardolie, maar van plantaardige oliën en vetten. HVO-diesel is dus géén fossiele brandstof en is daarom een zogenoemde hernieuwbare diesel. Van Staveren biedt het product aan onder de naam Shell Renewable Diesel. HVO100 is geen biodiesel (FAME), wat een andere chemische samenstelling heeft. Van biodiesel wordt 7% bijgemengd bij fossiele diesel.

Duurzame Brandstoffen voor Agrarisch Gebruik Een Stap naar Milieuvriendelijke Landbouw

Duurzame Brandstoffen voor Agrarisch Gebruik

In deze uitgebreide blog staan we stil bij duurzame brandstoffen voor agrarisch gebruik

Meer informatie
De voor- en nadelen van HVO diesel

De voor- en nadelen van Renewable diesel

Renewable diesel is een volledig hernieuwbare en duurzame brandstof, die tot wel 90%* (CO2) reduceert.

Meer informatie
Wat is HVO diesel?

Wat is HVO diesel?

Wat voor brandstof is HVO nu precies? In deze blog beschrijven wij de functionele mogelijkheden van HVO diesel.

Meer informatie

Energietransitie

Wij veranderen mee

Schoon rijden voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken. Zodat we samen door duurzame mobiliteit kunnen bijdragen aan een schonere wereld.

Meer informatie